استفاده از ماوس پد ارگونومیک شیب دار باعث راحتی بیشتر هنگام کار با ماوس می شود

تاثیر استفاده از ماوس پد با شیب های مختلف بر راحتی کاربر حین کار با ماوس کامپیوتر

ماوس پد ارگونومیک

به اشتراک گذاری این مطلب

استفاده از کامپیوتر تقریبا به عنوان یک فعالیت انسانی به طور مداوم در جهان صنعتی در حال افزایش است . کار با کامپیوتر بخش جدایی ناپذیر جامعه امروزی و تجارت است.

یکی از وظایفی که در کار با کامپیوتر امروزه در سراسر دنیا وجود دارد، استفاده از ماوس(Mouse) به منظور ورود داده و اجرای برنامه های کامپیوتری است.

ماوس کامپیوتر به عنوان یکی از کاربردی ترین ابزارهای کنترل و ورود داده ها به کامپیوتر که استفاده از آن در دو دهه اخیر گسترش بسیاری یافته است، امروزه مشکلات بسیاری را در زمینه خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی – عضلانی (MSDs) ایجاد کرده است.

نتایج مطالعات جانسون نشان داد که ۲۶ % از کل زمان کار با کامپیوتر، کار با ماوس می باشد . کارهای معمول با ماوس همچون اشاره، کلیک کردن و کشیدن (Drag) نیاز به حرکات تکراری دارد که اینگونه حرکات باعث ایجاد اختلالات اسکلتی – عضلانی ناحیه مچ و دست کاربران کامپیوتر می شوند.

بر اساس یافته های حاصل از مطالعات استفاده از ماوس کامپیوتر به میزان ۶:۳۰ ساعت در روز باعث ایجاد سندرم تونل کارپ می شود. عواملی همچون خم شدن مچ، اعمال نیرو بر انگشت به منظور فشار بر دکمه های ماوس و نگه داشتن دو طرف ماوس باعث فشار بر عصب مدیان می شود .

امروز، ماوس هایی طراحی شده اند که پوسچر دست، مچ دست و ساعد را به حالت طبیعی نزدیک می سازند و راحتی بیشتری را برای کاربر ایجاد می نمایند.

یکی دیگر از راه های بهبود پوسچر دست و مچ دست هنگام کار با ماوس، ایجاد حالت شیب دار در ماوس پد می باشد که از مزایای آن کاهش هزینه و از همه مهم تر استفاده از ماوس رایج در بین کاربران می باشد.

با توجه به مراتب فوق هدف از انجام این مطالعه تغییر زاویه ماوس پد و بررسی تاثیر آن بر میزان راحتی افراد حین کار با ماوس رایج، می باشد.

روش کار:

این مطالعه مداخله ای از بهمن ماه ۱۳۹۴ تا خردادماه ۱۳۹۵ در دپارتمان ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت.  بدین منظور نوعی میز کامپیوتر با قابلیت تغییر زاویه ماوس پد طراحی و ساخته شد.

ماوس پد در چهار زاویه مجزا ۰ – ۱۰ – ۲۰ – ۳۰  درجه در صفحه آناتومیکی کرونال تنظیم و تمام ۱۰ نفر کاربر کامپیوتر اصلاح یک متن استاندارد مشابه را با استفاده از ماوس رایج و چهار زاویه مختلف ماوس پد که بطور تصادفی انتخاب می شدند، انجام دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه ۱۰ نفر (۵  نفر زن و ۵ نفر مرد)بالای ۲۰ سال بودند که روزانه حداقل ۳ ساعت و با دست راست با ماوس کامپیوتر کار می کردند و هیچ گونه آسیبی در ناحیه اندام فوقانی سمت راست خود نداشتند.

افراد شرکت کننده پس از تکمیل فرم رضایت آگاهانه، جهت کار با کامپیوتر و ماوس بر روی صندلی می نشستند و تنظیمات صندلی بگونه ای انجام می شد که ارتفاع آرنج وی هم سطح با سطح میز بوده و آرنج بر روی تکیه گاه ساعد قرار می گرفت و در صورت نیاز از زیر پایی استفاده می گردید .

ارتفاع و فاصله مانیتور نیز متناسب با فرد تنظیم می شد. پس از انتخاب تصادفی ترتیب آزمایشات توسط شرکت کننده، ماوس پد در زاویه مربوطه تنظیم می گردید و مراحل انجام کار برای وی تشریح می شد و فرد برای شروع کار آماده می شد.

قبل از شروع کار و انجام وظیفه، افراد دریافت و قضاوت خود را از درد و ناراحتی خود بر روی مقیاس ۱۰ نمره ای مشخص می کردند.

پس از پایان انجام کار در هر حالت، افراد به سوالاتی در مورد راحتی کلی و میزان ساعت ادامه کار در هر حالت پاسخ داده و امتیازدهی می کردند.

لازم به ذکر است که عدد یک به معنای ناراحتی بسیار و عدد ۱۰ به معنای بدون ناراحتی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ صورت گرفت.

نتایج:

 

ماوس پد ارگونومیک
ماوس پد ارگونومیک

 

همانطور که مشاهده می شود، میانگین مدت زمان کار روزانه با ماوس ۵ ساعت می باشد.

 

ماوس پد ارگونومیک
ماوس پد ارگونومیک

 همانطور که مشاهده می شود، بیشترین و کمترین میانگین راحتی کلی در افراد به ترتیب مربوط به حالت ماوس پد با شیب۱۰ و ۳۰ درجه می باشد. همچنین کاربران قادر به انجام کار با ماوس در حالت ماوس پد با شیب ۱۰ و ۳۰ درجه به مدت ۳/۲۰ و ۲ ساعت می باشند

 

ماوس پد ارگونومیک
ماوس پد ارگونومیک

بحث و نتیجه گیری:

نتایج بدست آمده نشان می دهد که متوسط کار روزانه با ماوس در بین شرکت کنندگان، ۵ ساعت می باشد که این مدت زمان کار با ماوس می تواند مشکلات اسکلتی – عضلانی جدی در پی داشته باشد.

در مطالعه Lee و همکاران به این نتیجه رسیدند که استفاده از ماوس کامپیوتر به میزان بیش از ۲۰ ساعت در هفته باعث بروز اختلالات اسکلتی – عضلانی مانند سندرم تونل کارپ (CTS) می شود. عواملی همچون خم شدن مچ، اعمال نیرو بر انگشت به منظور فشار بر دکمه های ماوس و نگه داشتن دو طرف ماوس باعث فشار بر عصب مدیان می شود

بررسی های مربوط به میزان راحتی کلی افراد حین کار با ماوس در زوایای مختلف ماوس پد نشان داد که افراد راحتی بیشتری در حالتی که ماوس پد شیبدار می باشد، دارند. به عبارت دیگر شیبدار بودن ماوس پد تا حدود ۲۰ درجه موجب راحتی بیشتر افراد حین کار با ماوس کامپیوتر می شود.

بیشترین میزان راحتی کلی نیز مربوط به حالتی می باشد که ماوس پد دارای شیب ۱۰ درجه بوده است. نزدیک شدن پوسچر ساعد، مچ دست و دست به حالت طبیعی و قرار گیری مفصل مچ دست و آرنج در دامنه طبیعی حرکت و کاهش تنش وارد بر عضلات، می تواند از جمله دلایل راحت تر بودن فرد زمانی که از ماوس پد شیبدار استفاده می کند، باشد. در مطالعه chen و همکاران ماوس هایی با شیب سطح خارجی ۲۵ و۳۰ درجه به علت پوسچر مطلوب تر و نیز فعالیت کمتر برخی عضلات ساعد، بهتر از سایر ماوس ها شناخته شد.

نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که، افراد زمانی که از ماوس پدهای با شیب ۱۰ و ۲۰ درجه استفاده می کنند، مدت زمان بیشتری قادر به ادامه کار با ماوس هستند. علت این امر را می توان به این موضوع نسبت داد که فرد در اثر بهبود پوسچر اندام های فوقانی و همچنین به تاخیر افتادن خستگی عضلانی، احساس راحتی بیشتری حین کار با ماوس به همراه ماوس پد شیبدار دارد.

هر چند کار با ماوس در حالتی که ماوس پد زاویه بیشتر داشته منجر به نزدیک شدن ساعد و مچ دست به حالت طبیعی شده، اما یافته ها نشان داد که با افزایش شیب ماوس پد، میزان راحتی کلی کاهش می یابد و افراد مدت زمان کمتری قادر به انجام کار با چنین شرایطی هستند.

 

 

ماوس پد ارگونومیک
ماوس پد ارگونومیک

 

 برای خرید ماوس پد ارگونومی شیب دار فیت ارگو کلیک کنید

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا