بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری - ارگونومی اداری

بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری- قسمت اول

ارگونومی اداری

به اشتراک گذاری این مطلب

بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری

 

بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری. هدف ارگونومی اداری کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار اداری است. یک محیط کار  ارگونومیک می‌تواند تا حد زیادی فشارهای جسمی، روانی، استرس و حتی خستگی را کاهش دهد.
خطرات ناشی از بی توجهی به ارگونومی در محیط کار:
عدم توجه به ارگونومی منجر به بروز بیماری‌های ستون فقرات (musculoskeletal disorders) (MSD)  و یا musculoskeletal injury)  MSI) می‌شود که مربوط به اختلالات اسکلتی بدن هستند.

بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداریاداری
بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری

این بیماری‌ باعث ایجاد درد، سوزش و بی حسی در نواحی مثل عضلات،‌ تاندون‌ها‌، رباط،‌ اعصاب، مفاصل گردن، شانه، بازو، مچ دست یا کمر می‌شوند. که در نهایت منجر به کاهش بهره وری، از دست دادن زمان و یا ناتوانی دائمی یا موقت در کار می‌گردند.

ارگونومی در محیط کار

بررسی‌های ارگونومی در محیط کار اداری. ارگونومی در مشاغل مختلف متفاوت و برای هر محیط کاری باید براساس کارکنان و نوع کار آنها تعیین شود، بنابراین ما در این مقاله سعی داریم به بررسی ارگونومی اداری و رعایت اصول ارگونومی در کاربران کامپیوتر بپردازیم.
نشستن، حالتی از وضعیت بدن را شامل می شود که وزن بدن توسط نقاطی مورد اتکا در ناحیه مربوط به لگن خاصره با استخوانها و پوشش عضلانی نرم، به اطراف منتقل می شود. انتقال وزن بالا تنه بستگی به نوع صندلی و وضعیت بدن در حین کار(posture)  دارد که به تناسب به دسته صندلی، پشتی و در نهایت به زمین منتقل می شود.

حتما بخوانید: تصور شما از ارگونومی چیست؟

طول زمان نشستن و فشار وارده به دیسک کمر:

نیروهای وارده بر دیسک و کمر (که توسط اعضای حرکتی برای انجام فعالیت، بر کمر وارد می آید) را میتوان با اندازه گیری فشاری که به دیسک کمر وارد می شود محاسبه کرد. فشار وارده به کمر و دیسک بین مهره ای در آن ناحیه، در حالت ایستاده ۳۵% کمتر از افرادی است که بر روی صندلی بدون پشتی نشسته و در حالتی که تنه به طرف جلو خم گردیده مشغول به کار می باشند.
عوامل مؤثر درنحوه نشستن
وضعیت و حالت بدن در موقع نشستن به چندین عامل بستگی دارد، این عوامل عبارتند از:

افرادی که بیشتر اوقاتشان را در حال نشستن می گذرانند ۳۰ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلاء به دیسک کمر می باشند، البته باید در نظر گرفت عامل دیگری مانند نحوه نشستن می تواند نقش مهمی در ایجاد عوارض حاصله داشته باشد. نحوه نشستن فرد به خصوص در بین افرادی که مبتلاء به کمر دردهای مزمن می باشند می تواند یکی از علتهای ایجـاد کمـر درد باشد. وضعیت نامناسب بدن در هنگام نشستن ، سبب تشدید درد می گردد و این مسـئله اهمیـت بسـیار زیاداین موضوع را نشان می دهد.
شرکت فیت ارگو با داشتن کادری متخصص آماده ارائه مشاوره های تخصصی در خصوص ارگونومی اداری در راستای کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد.

تماس مستقیم با ارگونومیست مصطفی وقاری مقدم، کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران – ۰۹۳۹۲۸۷۱۱۸۳

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا