ارگونومی کامپیوتر در مشاغل اداری بسیار حائز اهمیت می باشد

ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت دوم)

ارگونومی کار با رایانه

به اشتراک گذاری این مطلب

ارگونومی کامپیوتر(قسمت دوم)

ارگونومی کامپیوتر. آسیب های اسکلتی عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری

آگاهی از علم ارگونومی کار با کامپیوتر در مشاغل اداری بسیار مهم است. مشاغل اداری از جمله مشاغلی هستند که شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در آنها بالا می باشد. نشستن طولانی مدت، کار با کامپیوتر، حرکات تکراری، پوسچرهای(وضعیت های بدنی) استاتیک و ساکن و شرایط محیطی نامطلوب ازقبیل گرما یا سرمای نامطبوع، نور غیر استاندارد و صدای مزاحم در محیط های کاری می تواند عامل ایجاد کننده اختلالات اسکلتی عضلانی باشد. به دلیل شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی، ارگونومی کار با کامپیوتر ضروری می نماید. در مطالعه ای روی ۴۰۰ نفر از کارکنان اداری میزان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان داد که نواحی کمر با ۴۹درصد و گردن با ۴۷ درصد دارای بیشترین میزان شیوع علایم در بین کارکنان اداری است. نتایج این مطالعه آشکار کرد که شرایط غیر ارگونومیک عامل موثری در افزایش شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی بوده است. ۵۳ درصد از کارکنان اداری در اولویت اول اقدامات اصلاحی قرار گرفتند. یعنی برای پیشگیری از بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در ۵۳ درصد افراد نیاز به اقدامات فوری بود. همچنین مشخص شد که پوسچر نامطلوب و طراحی نامناسب ایستگاه کار از عوامل اصلی خطر هستند و بنابراین هر گونه اقدام اصلاحی باید بر این موارد متمرکز شوند.

حتمابخوانید:ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت اول)

نامناسب بودن ارتفاع میز

نامناسب بودن ارتفاع میز و محل قرارگیری مانیتور، صفحه کلید و موس، نامناسب بودن فاصله مانیتور از فرد و ارتفاع مانیتور، عدم وجود فضای کافی برای پاها در زیر میز، نامناسب بودن محل قرارگیری تلفن و دیگر لوازم اداری بر روی میز، عدم تنظیم پذیری شیب سطح نشستنگاه و پشتی صندلی، زیاد بودن عمق صندلی و نامناسب بودن موقعیت مانیتور نسبت به پنجره ها از فاکتورهایی هستند که می بایست در اصلاح ایستگاه کار این افراد مورد توجه قرار گیرد. شرکت خدمات تخصصی ارگونومی فیت ارگو با داشتن کادری مجرب و متخصص در زمینه بهینه کردن ایستگاه های کاری اداری و آموزش های تخصصی و عمومی ارگونومی و نیز تولید محصولات ارگونومی در راستای کاهش خستگی و افزایش راندمان کاری کارکنان آماده همکاری با سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی می باشد.

حتما بخوانید : ارگونومی برای کودکان

ارگونومی کار با کامپیوتر
ارگونومی کار با کامپیوتر

شرکت تخصصی خدمات و محصولات ارگونومی فیت ارگو با داشتن کادری متخصص ، با ارائه خدمات و محصولات ارگونومی مشاور سازمان ها در زمینه ارگونومی اداری و ارگونومی کار با کامپیوتر می باشد. برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی در زمینه ارگونومی اداری و ارگونومی کار با کامپیوتر، مشاوره های حضوری و تلفنی ارگونومی، ارائه محصولات ارگونومیک از قبیل پشتی های طبی ماساژوردار ارگونومیک، موس و موس پد ارگونومیک و زیر آرنجی ارگونومیک از جمله خدمات گروه فیت ارگو می باشد.

حتما بخوانید :

مقاله: ارگونومی دست خط برای کودکان

 ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت چهارم)

مقاله: ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت سوم)

ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت اول)

تماس مستقیم با ارگونومیست مصطفی وقاری مقدم، کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران – ۰۹۳۹۲۸۷۱۱۸۳

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا