ارگونومی رایانه در مشاغل اداری بسیار حائز اهمیت می باشد- قسمت اول

ارگونومی کار با کامپیوتر- قسمت اول

ارگونومی اداری

به اشتراک گذاری این مطلب

ارگونومی کار با کامپیوتر- قسمت اول

ارگونومی کار با کامپیوتر علم اصلاح و بهینه سازی کار، شغل و تجهیزات و تطابق آن با قابلیت ها و محدودیت های انسان در ایستگاه های کار با رایانه است. در ایران هنوز به ملاحظات ارگونومیک در سازمان ها و به خصوص ارگونومی کار با کامپیوتر به صورت جدی پرداخته نشده است. و متاسفانه آمار و اطلاعات کافی نیز از خسارت های ناشی از اختلالات اسکلتی – عضلانی وجود ندارد

ارگونومی کار با کامپیوتر
ارگونومی اداری

حتما بخوانید: ارگونومی اداری

اصول ارگونومی و کار با رایانه

در  رابطه با شیوه کار با کامپیوتر نیز اصول ارگونومی ویژه ای وجود دارد که دانستن و عمل به آنها برای کاربران رایانه و به ویژه افرادی که ساعات زیادی از شبانه روز را با این وسیله سروکار دارند ضروری است و در صورت بی توجهی کاربران به این اصول، علاوه بر کاهش کارآیی، اثرات زیان بار و جبران ناپذیری بر سلامت آنان خواهد گذاشت. از جمله افرادی که در معرض عوارض استفاده از کامپیوتر قرار دارند کتابداران هستند. چرا که استفاده از رایانه در تمامی فرآیندهای کاری این قشر امری اجتناب ناپذیر است.

مطالعه ای  در ایران بر روی کتابداران صورت پذیرفت. به ترتیب چشم ها با ۷۴ درصد، کمر ۷۰ درصد، گردن ۶۸ درصد و ران ها ۲۷ درصد در معرض آسیب قرار داشتند. در بسیاری از مطالعات ثابت شده است که آگاهی پایین کاربران رایانه از علم ارگونومی کار با کامپیوتر باعث شده است که درصد اختلالات اسکلتی عضلانی در این قشر از جامعه بالا باشد.

باتوجه به تعداد زیاد کاربران رایانه و کارمندان اداری در کشور پرداختن به ارگونومی کار با کامپیوتر به صورت تخصصی امری ضروری است. گروه فیت ارگو با داشتن کادری متخصص در حوزه های مختلف ارگونومی آماده ارائه خدمات تخصصی ارگونومی و همچنین ارائه محصولات تخصصی ارگونومی برای کاربران رایانه در جهت کاهش خستگی و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی و افزایش راندمان کاری می باشد.

حتما بخوانید: ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت چهارم)

حتما بخوانید: ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت سوم)

حتما بخوانید: ارگونومی کار با کامپیوتر(قسمت دوم)

تماس مستقیم با ارگونومیست مصطفی وقاری مقدم، کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران – ۰۹۳۹۲۸۷۱۱۸۳

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا