اصول ارگونومی کامپیوتر - فیت ارگو

آشنایی با اصول ارگونومی کار با کامپیوتر (قسمت دوم)

اصول ارگونومی کامپیوتر

به اشتراک گذاری این مطلب

اصول ارگونومی کامپیوتر

اصول ارگونومی کامپیوتر. ارگونومی اصلاح و بهسازی محیط کار ، شغل و تجهیزات و تطابق ابزار و تکنولوژی با قابلیت ها و محدویت های  انسان در رابطه با شیوه کار با کامپیوتر می باشد .

مهندسی فاکتورهای انسانی اصول و قوانین ویژه ای دارد که دانستن و عمل کردن به آن در رابطه با کار با کامپیوتر ضروری است .

ارگونومی چیست :

ارگونومی دانشی است که در حقیقت از رابطه عام و موثر انسان، ابزار سخن می گوید و می کوشد تا با شناخت تعامل این سه عامل ، بیشترین بهروری را برای اهداف تکاملی مقوله کار در سیستم پیچیده ی فن آوری امروزی آشکار سازد .

۱- ارگونومی عبارت است  از ترکیب کردن علم با کار و محیط کار با مشخصات فیزیکی و روانی هر انسان مشغول به   کار  می باشد  .

۲علم ارگونومی سعی دارد با محدود کردن تنش های عصبی در محیط کار و ایجاد یک فضای کاری ارگونومی  و استاندارد، محیطی را برای کارمندان بخصوص (کارمندانی که بیشترین کار آن ها با کامپیوتر انجام می شود ) فراهم سازد تا بتوانند در آن محیط بدون استرس تنش و خستگی زیاد به فعالیت های خود بپردازند .  معمول است که آسان و راحت تر شدن کار ، سر و کار داشتن با وسایل و مواد مختلفی که تناسب کار با افراد انجام دهنده آن و بهبود ابزار و ادوات کاری ، همه باعث می شوند بر کارایی افزوده شود و در امور بهبود و پیشرفت حاصل شود.

۳-به طورکلی کاربرد ارگونومی در طراحی فرآیندها وسیستم ها ، تاثیر شایان توجهی بر افزایش کارایی ،  کاهش هزینه های درمانی ، افزایش رضایت شغلی و افزایش بهره وری در محیط کار دارد.

شیوه کار با کامپیوتر :

در رابطه شیوه کار ر با کامپیوتر نیز اصول ارگونومی ویژه ای وجود دارد که دانستن آن ها برای کاربران رایانه ( به ویژه افرادی که ساعات زیادی از شبانه روز را با این وسیله سر و کار دارند ) ضروریست و در صورت بی توجهی به این اصول معرفی شده توسط محققین ارگونومی ، علاوه بر کاهش کارایی شخص ، اثرات زیان بار و جبران نا پذیری بر سلامت آنان خواهد گذاشت .از جمله کسانی که در معرض عوارض استفاده از رایانه قرار دارند ، متخصصین کامپیوتر هستند : چرا که استفاده از کامپیوتر در تمامی فرآیند های کاری از قبیل خواندن کتاب از قبیل انتخاب منبع ، تهیه و سفارش ، آماده سازی پروژه های جدید و بروز، کار با نرم افزار های مختلف و …… این نوع فعالیت ها با کامپیوتر امری اجتناب ناپذیر است.

 رعایت نکردن اصول ارگونومی :

آسیب های ناشی از رعایت نکردن اصول و قوانین ارگونومی وارد می شود را می توان بر اساس در صد بیان کرد .

چشم ( ۷۴ در صد )

گردن ( ۶۸/۷ درصد )

ران ها  (۲۷/۱ درصد)

برای دستیابی به اهداف ارگونومی باید به ویژگیهای سه مولفه زیر توجه شود:

  • کارگر
  • وظیقه
  • محیط

نتایج به کار گیری ارگونومی در محل کار :

۱  پیشگیری از مشکلات اسکلتی و عضلانی میان شاغلین ….(کمردرد، درد شدید در مچ دست، گردن درد، درد ناحیه زامو و آرنج و …)

۲  کمک به شاغل برای پیشگیری از حوادث شغلی .

۳  افزایش رضایت مندی کارکنان آن سازمان .

۴  افزایش رفاه و آسایش کارکنان .

۵  افزایش بهروری در کار .

۶  کمک به افزایش تولید .

هدف از اجرای ارگونومی در محیط کاری :

*  تشخیص ریسک فاکتور های محیط کار برای اختلالات اسکلتی – عضلانی و درک وشناخت متد های عمومی برای کنترل آن ها

* شناسایی علائم و نشانه های اختلالات اسکلتی عضلاتی. که ممکن است از مواجه شدن یا چنین ریسک فاکتور هایی حاصل شوند. وآشنا بودن با دستورالعملهای مراقبت بهداشتی

وضعیت اختلالات اسکلتی و عضلانی در کشور ایران :

بر پایه مطالعه ملی بیماریها و عوامل خطرزا در ایران در سال ۲۰۰۴ اختلالات اسکلتی عضلانی پس از بیماریهای قلبی عروقی در رتبه دوم بیماریهای ناشی از کار شناخته شده است.

اختلالات اسکلتی _ عضلانی در کار اداری

معمولا در بافتهای نرم شامل عضلات ،تاندونها،لیگامانها،اعصاب و عروق خونی بروز می کند و علائم آن شامل ناراحتی،درد،خستگی،کرخی و مور مور شدن در اندامهاست

 

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا