نشستن غلط اکسیژن رسانی به مغز را محدود می کند - نحوه صحیح نشستن فیت ارگو

نشستن غلط اکسیژن رسانی به مغز را محدود می کند

به اشتراک گذاری این مطلب

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه نشستن غلط و اشتباه می‌تواند اکسیژن‌رسانی به مغزتان را موقع کار و فعالیت کاهش دهد.  بهتر است بدانید نشستن و ایستادن نادرست باعث ضعیف شدن عضلات تنفسی شده و ظرفیت شش‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد درحالی‌که نشستن درست  تنفس را بهبود می‌بخشد و فشار بر روی شش‌ها و دیافراگم را کاهش می‌دهد. پس الآن هر جا که هستید در یک وضعیت مناسب بشینید یا بایستید. روی زمین نشسته‌اید یا روی صندلی، روی زمین دراز کشیده‌اید، فرقی نمی‌کند همین الآن به فکر اصلاح وضعیت موجود باشید.

نشستن غلط و ارگونومی کار با کامپیوتر
نشستن غلط و ارگونومی کار با کامپیوتر

نشستن غلط و اصول ارگونومی کار با کامپیوتر

نشستن غلط سبب کاهش تنفس دیافراگمی و افزایش تنفس ششی می‌شود. افزایش تنفس ششی جذب اکسیژن  خون را کاهش خواهد داد. افراد به‌جای استفاده از دیافراگم از شش‌ها برای تنفس استفاده می‌کنند. درحالی‌که باید از ۷۰ درصد دیافراگم و ۳۰ درصد شش برای تنفس استفاده کرد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که نشستن غلط به دیافراگم فشار وارد می‌کند و عملکرد آن را خراب می‌کند. وقتی غلط می‌نشینید دیافراگم خوب عمل‌نکرده و  جذب اکسیژن در انتهای شش کاهش می‌یابد.

نشستن‌ غلط و اشتباه،  تنفس را سریع و عمیق می‌سازد. این نوع تنفس میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد افراد در جوامع مدرن درست نفس نمی‌کشند. تجربیات بالینی نشان می‌دهند که خم شدن روی میز و نشستن غلط تنفس را تشدید می‌کند. تشدید تنفس سبب کاهش CO2 در شش‌ها و خون سرخرگی می‌شود. CO2  گشادکننده‌ی عروقی مؤثری است و برای جذب اکسیژن موردنیاز است، کاهش این ماده در هنگام نشستن غلط  باعث کاهش میزان  اکسیژن  در خون و مغزمی شود. کاهش اکسیژن باعث پیشرفت بیماری‌های مزمن نیز می‌گردد چراکه بیماری‌های مزمن متأثر از کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن هستند. طبیعی است بعضی از افراد به خاطر نشستن‌های غلط، درد قفسه‌ی سینه، آنژین، مشکلات گوارشی، تپش و نامنظمی ضربان قلب را تجربه کنند.

آموختن اصول ارگونومی

ازآنجایی‌که کمتر از ۱۰ درصد افراد در جوامع مدرن درست و صحیح نفس نمی‌کشند جای تعجب نیست که بیشتر افراد وضعیت بدنی نامناسب هنگام نشستن و ایستادن دارند. نشستن غلط گاهی اوقات علتش نبود تجهیزات مناسب است. البته دقت کنید که گاهی اوقات استفاده از یک پشتی طبی که متناسب با نوع کار شما و یا وضعیت آناتومیک بدن شما نباشد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. با آموختن نحوه صحیح نشستن و استفاده از وسایل ارگونومیک می‌توان تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. شرکت خدمات تخصصی ارگونومی فیت ارگو (Fitergo) با بهره‌گیری از متخصصان ارگونومی و بهداشت از طریق آموزش‌های تخصصی و عمومی، طراحی نرمش‌های اختصاصی و معرفی وسایل ارگونومیک از قبیل پشتی‌های طبی، زیر نشیمن‌های طبی، بالشتک دنبالچه و … بهترین مشاور در راستای ارتقاء سلامت مردم جامعه و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی می‌باشد.

برای اینکه مطالب این محتوا بیشتر مفید واقع شود حتما موارد زیر را هم بررسی نمائید.

برای نشستن بهتر دوره آموزش اصول ارگونومیِ درست نشستن را فرا بگیرید.

موس طبی ارزان می تواند در قرارگیری صحیح مچ دست شما مفید باشد.

برای اصلاح وضعین نشستن خود می توانید از پشتی طبی ماساژور استفاده کنید.

حتما بخوانید :  چگونه با رعایت اصول ارگونومی و پشتی طبی صندلی از کمردرد در رانندگی جلوگیری کنیم

 

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا