سندروم تونل کارپال چیست؟ - موس ارگونومیک برای پیشگیری از سندرم تونل کارپال - فیت ارگو

سندروم تونل کارپال چیست؟

به اشتراک گذاری این مطلب

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp

سندرم تونل کارپال. بسیاری از ما زمانی که با موس و یا کامپیوتر کار می کنیم اصول ارگونومی را رعایت نمیکنیم. نحوه صحیح نشستن و یا گرفتن ماوس و یا تایپ صحیح به وسیله کیبورد باید رعایت شود. اینجاست که در کار طولانی مدت دچار درد در قسمتهای مختلف بدن و عضلات می گردیم.

سندروم تونل کارپال چیست؟

این مسئله به خصوص در مورد مچ دست و آرنج ها و فشارهایی که به این قسمتها وارد می شود واضح است. افرادی که مدت طولانی با موس سر و کار دارند مبتلا به درد، بیحسی و گزگز در انگشتان می شوند. این دردها که در اثر فشار استخوانهای مچ بر روی عصب دست ایجاد می شود، سندروم تونل کارپال است.

سندرم تونل کارپال
سندرم تونل کارپال

صحیح ترین حالت قرارگیری مچها بر روی موس کدام است؟

صحیح ترین حالت قرارگیری مچ ها و بازو در حالت استراحت است. (زمانی که انگشتان شست رو به بالا و ساعد در امتداد انگشتان قرار گرفته باشد.) در این حالت حداقل فشار بر روی عصب مدین خواهد بود. این یعنی احتمال شانس ابتلا شدن به سندرم تونل کارپال.

هنگام استفاده از موس دست به حالت چرخیده قرار دارد به شکلی که کف دست رو به پائین قرار گرفته. با این چرخش که در استخوان ساعد و مچ تاثیر گذار است فشار وارده به عصب مدین افزایش می یابد. این موقع اگر شخص به طرزی نشسته باشد که مچ دست به حالت خمیده واقع شده باشد فشار به شکل مضاعف به عصب آسیب وارد می کند؛ به این تصاویر دقت کنید:

 

صحیح ترین حالت قرارگیری مچها بر روی موس کدام است؟
صحیح ترین حالت قرارگیری مچها بر روی موس کدام است؟

در حالت های صحیح، انگشتان دست به موازات ساعد قرار گرفته است. با اینحال فشار وارد آمده بر روی عصب در اثر چرخش مچ دست همچنان می تواند باعث تحریک عصب مدین و ایجاد سندروم تونل کارپال شود. باید دست به حالت استراحت قرار بگیرد. در حالت استراحت شست رو به بالا و مچ دست کاملا آزاد می باشد. این حالت نمی تواند برای گرفتن موسهای معمولی انجام گردد. در پی  تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام دادند و برای حل مشکل، موس های ارگونومیک وارد بازار شدند.

چرا موس های ارگونومیک می توانند از سندروم تونل کارپال جلوگیری کنند؟

طراحی موس های ارگونومیک به شکلی انجام شده که نیازی برای گردش دست و استفاده از مچ ها نیست. در این حالت بهترین حالت قرارگیری مچ ها ممکن می شود. در واقع شما در گرفتن آن مجبور به استفاده از حالت صحیح می باشید. و به این شکل از شما در برابر بروز این سندروم محافظت می نماید.

موس های ارگونومیک و پیشگیری از سندرم تونل کارپال
موس های ارگونومیک و پیشگیری از سندرم تونل کارپال

محصولات گروه فیت ارگو جهت پیشگیری از سندرم تونل کارپال

شرکت فیت ارگو تنها ارائه دهنده ی موسهای طبی در ایران است. این شرکت موفق به طراحی و تولید نمونه ای کاملاً تخصصی از این دست موس ها گردیده است. این محصول علاوه بر رعایت حالت های صحیح قرار گیری دستها، با تحقیقات ویژه در زمینه آنتروپومتری دست ، افتخار ساخت موس هایی متناسب با اندازه دست کاربران ایرانی را از آن خود ساخته است تا خدمتی موثر در خودکفایی این صنعت و از آن مهمتر سلامت شهروندان کرده باشد.

برای اینکه مطالب این مقاله بیشتر مفید واقع شود موارد زیر را نیز مطالعه کنید.

چرا از موس های ارگونومیک استفاده کنیم؟ یک مقاله کاملا کاربردی.

برای پیشگیری از این سندرم، آموزش اصول ارگونومیِ درست نشستن را فرا بگیرید.

مقاله تاثیر استفاده از ماوس پد با شیب های مختلف بر راحتی کاربر حین کار با رایانه را مطالعه کنید.

موس پد ارگونومیک، یک محصول کاربردی جهت پیشگیری از درد مچ دست.

 

 

 

 

 

 

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا