ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت اول) - فیت ارگو

ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت اول)

ارگونومی اداری

به اشتراک گذاری این مطلب

ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت اول)

در سال های اخیر استفاده از رایانه در هر کاری ضروری شده و کمتر حرفه ای را می توان یافت که در آن برای انجام وظایف از رایانه
استفاده نشود و به دنبال آن علم ارگونومی کار با کامپیوتر نیز ایجاد شده است.   یکی از شایع ترین شکایات کاربران رایانه، مشکلات چشمی است که خستگی چشم یکی از این مشکلات است. به دلیل استفاده روز افزون، تعداد بیماران مراجعه کننده به کلینیک ها و درمانگاه های چشم پزشکی که از ناراحتی و خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر شاکی هستند نیز رو به افزایش است. در ابتدا، مسأله پرتوافکنی و مخاطرات ناشی از نمایشگر بیشتر مورد توجه محققان بود، ولی به تدریج شکایات چشمی ناشی از قرارگیری در مقابل صفحه نمایشگر، به مسأله اصلی تبدیل شد. اثرات کار با پایانه های رایانه ای به طور کامل با اختلالات چشمی مرتبط است و می تواند بر تیز بینی و دقت فرد مؤثر باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که تا ۴۰ درصد کاربران رایانه روزانه علائم خستگی چشم را پیدا می کنند. همچنین مطالعات متعددی نشان داده اند که حدود ۷۵ درصد از  کاربران رایانه، دچار مشکلات بینایی شده اند. این موضوع اهمیت آگاهی از ارگونومی کار با کامپیوتر را دوچندان می کند.
ارگونومی کار با رایانه
ارگونومی کار با کامپیوتر
سندرم بینایی رایانه (Computer Vision Syndrome) مجموعه ای از علائم است که هنگام کار با رایانه بروز می کند و مهم ترین آن ها عبارتند از : درد چشم، خارش و قرمزی چشم، خشکی چشم، تاری دید، دو بینی، سردرد و علائم مرتبط دیگری از جمله درد گردن، درد پشت و ستون فقرات. خستگی چشمی(Visual Fatigue) شامل علایم وسیعی همچون سردرد، بیزاری از ادامه کار، درد چشمی و … می باشد. علایم خستگی چشمی و سندرم بینایی کامپیوتر مواقعی که شکایات چشمی فرد ناشی از کار با پایانه های تصویری و نمایشگرها است، تا حد زیادی با یکدیگر هم پوشانی دارند. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که با ایجاد تغییراتی در محیط کار و مراقبت بیشتر از چشم ها  و در کل رعایت اصول ارگونومی کار با کامپیوتر می توان به میزان قابل توجهی بروز علائم سندرم بینایی رایانه در کاربران را کاهش داد.
حتما بخوانید : تصور شما از ارگونومی چیست؟
بسیاری از اوقات عدم تنظیم اتفاع و فاصله مانیتور از کاربر و نیز عدم نظافت مرتب صفحه مانیتور باعث بروز مشکلاتی در چشم و نیز خستگی چشم می شود که با رعایت یک سری نکات می توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. شرکت تخصصی خدمات و محصولات ارگونومی فیت اِرگو با ارائه مشاوره های تخصصی ارگونومی اداری و ارگونومی کار با کامپیوتر و نیز با برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه و با داشتن محصولات نوآورانه در زمینه ارگونومی اداری قادر است مشکلات ارگونومیک شما در محیط های اداری را برطرف سازد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.
تماس مستقیم با مشاور ارگونومی، مصطفی وقاری مقدم، کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران- ۰۹۳۹۲۸۷۱۱۸۳

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا