ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت دوم) - فیت ارگو

ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت دوم)

خستگی چشمی

به اشتراک گذاری این مطلب

ارگونومی کار با کامپیوتر و خستگی چشم(قسمت دوم)

به دلیل استفاده روزافزون و صعودی کاربرد رایانه ها در ساختار اداری و اجتماعی ایران به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک علایم چشمی ناشی از کار با رایانه ها به یکی از مسائل بهداشتی جامعه ما تبدیل شود و خطرات عمده ای برای سلامت نیروی کار به بار آورد و به دنبال آن زیان قابل توجه مالی و صنعتی را موجب شود. استفاده از رایانه بدون آگاهی کافی از شرایط استاندارد ارگونومی کار با کامپیوتر در تشدید این علایم تأثیر به سزایی خواهد داشت. زمانی که سلامت بینایی به خطر بیفتد، جنبه های روحی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی نیز درگیر می شوند. بیمارانی که دچار آسیب چشمی می شوند، اغلب نگران تاثیر این آسیب چشمی در زندگیشان می باشند. نگرانی آنها بدین دلیل است که مشکل بینایی آنها ممکن است موجب از دست رفتن شغلشان گردد.  با ذکر این نکات حتما متوجه شده اید که رعایت اصول ارگونومی و نیز آگاهی از علم ارگونومی کار با کامپیوتر و ارگونومی اداری چقدر میتواند مفید واقع شود.
در مطالعه ای که روی ۱۹۹ نفر با استفاده از پرسشنامه خستگی چشمی و چک لیست ارزیابی محیط کار با رایانه(Evaluation with Computer Checklist استاندارد شماره ۰۹۰۰/۱۹۱۰ اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا) انجام شد مشخص شد که بیشترین شکایت چشمی در کاربران کامپیوتر شامل تاردیدن مانیتور(۴۴/۲درصد) و کمترین شکایت چشمی واضح ندیدن اشیاء نزدیک(۳۵/۲ درصد) گزارش شد. این در حالی است که گروه مورد مطالعه در مدت ۶ماه گذشته حداقل یک ساعت با کامپیوتر کار کرده اند و هیچ گونه  سابقه جراحی چشم، بیماری چشم و استفاده از لنز را نداشته و سن کمتر از ۶۰ سال نیز داشته اند.
خستگی چشمی
ارگونومی اداری
نتایج بار دیگر اهمیت مراقبت از چشم هنگام کار با رایانه و نیز ضرورت آگاهی از علم ارگونومی کار با کامپیوتر را نشان می دهد.
یافته ها به صورت واضح نشان می دهد که مشکلات چشمی با ارگونومی شرایط کار، صندلی و مانیتور ارتباط معناداری دارد.
از آنجایی که عدم رعایت اصول ارگونومی و نیز عدم اطلاع از اصول ارگونومی کار با کامپیوتر می تواند مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات اسکلتی عضلانی، خستگی چشم و حتی مشکلات روانی را بوجود آورد، ما در شرکت تخصصی خدمات و محصولات ارگونومی فیت ارگو برآن شدیم که با طراحی وتولید محصولات و خدمات اختصاصی در این زمینه مشکلات مردم را مرتفع سازیم. مشاوره های اختصاصی در سازمان ها، برگزاری دوره های آموزشی ارگونومی کار با کامپیوتر و ارگونومی اداری و نیز ارائه محصولاتی از قبیل پشتی های طبی ماساژوردار ارگونومیک، موس های ارگونومیک، موس پد ارگونومیک و زیرآرنجی ارگونومی از جمله راهکارهای شرکت فیت ارگو است.
تماس مستقیم با مشاور ارگونومی، مصطفی وقاری مقدم، کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران- ۰۹۳۹۲۸۷۱۱۸۳

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا