ارگونومی دست خط کودکان - فیت ارگو

ارگونومی دست خط کودکان

ارگونومی دست خط

به اشتراک گذاری این مطلب

ارگونومی دست خط کودکان

ارگونومی دست خط کودکان یکی از موضوعات کاربردی در حوزه ارگونومی برای کودکان می باشد. بسیاری از کودکان در کسب مهارت دست خط مشکل دارند. نوشتن یک فعالیت پیچیده است که به مهارت فیزیکی، شناختی، ادراکی و بصری بسیاری نیاز دارد. به دست گرفتن ابزار نوشتن به عنوان یکی از قابلیت‌های دست نیاز به حمایت وضعی، تعادل و هماهنگی چشم و دست دارد. ارگونومی دست خط کودکان یکی از مباحث مهم ارگونومی برای کودکان می باشد که می بایست والدین توچه ویژه ای به آن داشته باشند. ما در ارگونومی از مبحث دستخط برای کودکان غافل شده ایم. و ارگونومیست ها می بایست بیشتر به ارگونومی برای کودکان اهمیت قائل شوند.

امروزه یکی از معضلات در مهد کودک ها و مدارس ابتدایی نحوه ی قلم دست گرفتن کودکان و دست خط آنها می باشد که این قضیه می تواند در بزرگسالی نیز تاثیر بسزایی در آینده فرد داشته باشد. مسلما این موضوع علاوه بر اینکه دغدغه والدین است به دغدغه مربیان مهد کودک . نیز معلمان مدارس نیز تبدیل شده است.

وقتی مداد بین فضای باز انگشت شست و سبابه قرار می‌گیرد عضلات داخلی کف دست، قدرت گرفتن را کنترل می‌کنند و امکان انجام حرکت دقیقی را فراهم می‌کنند. همچنین قلم گرفتن به شیوه‌ای که مداد در فضای باز بین انگشت شست و سبابه قرا دارد بازخورد حسی بهتری برای توسعه الگوهای حرکت مهیا می‌کند. این شیوه مداد گرفتن باعث ترویج حرکاتی ملایم و روان، عاری از استرس و کارآمد می‌شود که در هنگام نوشتن‌های طولانی مدت به آن نیاز است. کودکان را تشویق کنید قسمت نزدیک نوک مداد را بگیرند طوری که بدنه مداد در فضای باز بین انگشت شست و سبابه قرار گیرد.

برگرفته از کتاب ارگونومی برای کودکان، ترجمه مصطفی وقاری مقدم و همکاران
برای خرید جلد اول ارگونومی برای کودکان اینجا کلیک کنید
برای خرید جلد دوم ارگونومی برای کودکان اینجا کلیک کنید

 

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا