تعریف ارگونومی از زبان مصطفی وقاری مقدم کارشناس ارشد ارگونومی - فیت ارگو

تعریف ارگونومی از زبان مصطفی وقاری مقدم کارشناس ارشد ارگونومی

ارگونومی چیست

به اشتراک گذاری این مطلب

تعریف ارگونومی. ارگونومی علم تناسب محیط کار با محدودیت های فیزیکی و روانی بشر است. اما تعریف های مختلفی از ارگونومی ارائه شده است.

شرکت فیت ارگو ارائه دهنده خدمات و محصولات ارگونومی

ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی به تطابق میان انسان و محیط کار می پردازد به نحوی که محیط کار بیشترین تطابق را با ابعاد بدنی انسان داشته باشد. این امر با استفاده از طراحی ارگونومیک ایستگاه های کاری و نیز استفاده از محصولات ارگونومی امکان پذیر می باشد. البته آموزش های ارگونومی و تغییر نگرش کارکنان نیز در این زمینه تاثیر چشم گیری دارد. اگر درک درستی از تعریف ارگونومی داشته باشیم بهتر میتوانیم آن را به کار گیریم.

تعریف ارگونومی

تعریف ارگونومی. اِرگونومی به معنای، دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان در طراحی محیط کار است. ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند. سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد. معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی به‌طور مترادف بهره گرفته می‌شود. هر دو اصطلاح رابطهٔ دوسویهٔ کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند. و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند. آشکارترین اثر مثبت طراحی درست و مناسب مشاغل، تجهیزات و محیط کار، بالارفتن سطح ایمنی، بهداشت، تطبیق کار با کارگر بر اساس ابعاد بدنی فرد و در نهایت رضایت شغلی و بهبود بهره‌وری است. در این مقاله سعی شد درک درستی از تعریف ارگونومی ارائه شود.

برای دریافت مشاوره تخصصی اصول ارگونومی کار با رایانه اینجا کلیک کنید.

برای دیدن برگزاری کارگاه اصول ارگونومی اداری در شرکت گاز خراسان جنوبی کلیک کنید.

برای دیدن مقاله ارگونومی واقعا چیست کلیک کنید.

برای دیدن معرفی شرکت فیت ارگو، ارائه دهنده خدمات و محصولات ارگونومی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله رعایت اصول ارگونومی در محیط های اداری اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

مطالب بیشتر

پیمایش به بالا