طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی - طراحی ارگونومی فیت ارگو

طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی

طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی

به اشتراک گذاری این مطلب

طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی. هدف ارگونومی افزایش بهره‌وری است. برای افزایش بهره‌وری باید رویه‌ی انجام کارها به طور شهودی قابل فهم و در نتیجه انجام آنها آسان باشد. ارتباطات شفاف بین کاربر و آنچه کاربر از آن استفاده می‌کند، دقت را افزایش می‌دهد و این به معنای انجام کارآمد‌تر وظایف است.

در اینجا منظور از ارتباطات، صحبت کردن یا هرگونه کاربرد کلمات نیست. منظور آگاهی از چگونگی استفاده از یک محصول یا ابزار با توجه به ماهیت فیزیکی و فرم آن است. مثلا وقتی می‌خواهید با چکش کار کنید، آن را از کدام سرش در دست می‌گیرید؟ اگر بدون نیاز به خواندن راهنما یا توضیحات دیگران بتوانید به درستی از ابزارها استفاده کنید، یعنی ابزارها ارتباط ارگونومیک درستی دارند.

یک ارگونومی بد هم می‌تواند راهنمایی برای ایجاد یک ارگونومی خوب باشد. در بیشتر مواقع حس درونی‌تان به شما می‌گوید یک جای کار می‌لنگد. زیرا چیدمان و طراحی موجود با آنچه که انتظار دارید و به نظرتان درست است، همخوانی ندارد. هر چه محصول پیچیده‌تر باشد، برای اطمینان از خلق ارتباطات درست به کار بیشتری نیاز است. اگر برای تغییر تنظیمات دستگاه پخش‌تان به زحمت افتادید، بدانید که با ارگونومی بدی طرف هستید. طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی از موارد مهمی است که برای بشر در اولویت است.

طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی
طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی

طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی

منظور از راحتی فقط طراحی یک دستگیره‌ی نرم و خوش‌دست نیست. راحتی از مهم‌ترین ابعاد اثربخشی یک طراحی است. راحتی و سهولت ارتباط انسان و ماشین و نیز رویکرد ذهنی نسبت به محصول یا خدمت، مسئله‌ی اساسی در یک طراحی ارگونومیک است. معمولا ارتباط انسان و ماشین زودتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

راحتی فیزیکی در استفاده از یک قطعه، احساس خوشایندی به کاربر می‌دهد. اگر از کار کردن با چیزی خوش‌تان نیاید، قطعا به آن دست نمی‌زنید. و در نتیجه آن را به ابزاری بی‌مصرف تبدیل می‌کنید. چگونگی کاربرد یک محصول مهمترین معیار سنجش کیفیت طراحی آن است. وظیفه‌ی طراح یافتن راه‌های خلاقانه برای ارتقاء کاربردپذیری محصول است. طرز استفاده‌ی راحت و شهودی، موفقیت محصول را در بازار تضمین می‌کند. استفاده‌ی فیزیکی راحت و آسان، کاربردپذیری را افزایش می‌دهد. تمام ایستگاه های کاری باید با همین مضمون طراحی شوند. طراحی ایستگاه های کاری با رویکرد ارگونومی ضامن سلامت و راحتی کاربر است.

برای اینکه مطالب این مقاله را بهتر متوجه شوید حتما سری به مطالب زیر هم بزنید:

برای دیدن مقاله ارگونومی در طراحی کلیک کنید.

محصول زیر آرنجی ارگونومیک فیت ارگو یک نمونه واقعی از ارگونومی در طراحی است. می توانید این محصول کاربردی و ارگونومیک را تهیه کنید.

از خلاقیت های به کار رفته در تولید محصولات ارگونومیک پشت کمری زانویی ارگونومیک است. می توانید این محصول فوق العاده را سفارش دهید.

گروه فیت ارگو در کنار محصولات ارگونومیک، مشاوره و آموزش ارگونومی هم دارد. برای دیدن آموزش های عمومی و تخصصی ارگونومی کلیک کنید.

 

 

مطالب بیشتر

اسکرول به بالا